maanantai 10. joulukuuta 2012

Liiketoimintasuunnitelma - onko liikeidealla menestymisen mahdollisuuksia?

Parhaillaan meneillä olevalla asiakkuuksien hallinnan ja johtamisen kurssilla olen päässyt ajattelemaan liiketoimintasuunnitelmaa tarkemmin esimerkiksi www.liiketoimintasuunnitelma.com -internetsivuston avulla. Vastasin syventävästi kysymyksiin kuka, mitä, missä, miten? Liiketoimintasuunnitelmaan sisältyi liikeidea, SWOT, osaaminen, tuotteet ja palvelut, tuoteryhmät, asiakkaat, asiakasryhmät, markkinat, kilpailijat, kirjanpito ja talouden suunnittelu investointi-, rahoitus-, kannattavuus- sekä myyntilaskelmineen. Vielä tässä vaiheessa liiketoimintasuunnitelma on puutteellinen ja vajavainen, mutta toivon, että se vielä siitä tarkentuu opiskeluidenkin edetessä.

Ovatko ideani toteuttamiskelpoisia ja kannattavia? Jim Collinsin Hyvästä paras -kirjan mukaan menestyvä yritys tarvitsee ns. viidennen tason johtajuutta, siilikonseptin kurinalaista noudattamista sekä oikeat ihmiset työhön. Suosittelen kirjaan tutustumista. Kovassa kilpailutilanteessa kilpailuedun saavuttaminen nousee tärkeäksi asiaksi, kun pyritään saamaan kannattavuutta. Kilpailijoiden olemassaolo kertoo myös siitä, että tuotteille ja palveluille on olemassa kysyntää. Ennen kaikkea, tarvitaan asiakkaita, jotka ostavat yritykseni tuotteita ja palveluita.

Minun on muistutettava itseäni myös siitä, että kilpailijat kilpailevat samojen asiakkaiden huomiosta. Minulla on annettava jotain erilaista, erikoista ja uutta asiakkaalle. Hyvä liikeidea on koko yrityksen perusta, joka ohjaa kaikkea liiketoimintaa. Erittäin tärkeitä kysymyksiä ovat: ketkä ovat tarjoamieni tuotteiden ja palveluiden potentiaalisia ostajia? Kuinka nämä asiakkaat tavoitetaan? Miksi juuri minun yritykseni tuotteet ja palvelut olisivat sellaisia, että asiakkaat ostaisivat niitä kilpailijoiden tuotteiden ja palveluiden sijaan?

Suurten kysymysten äärellä,

 

* Jenni K, yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen ko., YAMK/HAMK, kiinnostuksen kohteet: yrittäjyys, markkinointi, myynti, kansainvälisyys, hotelli- ja ravintola-ala, yökerhotoiminta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti