Yritystoiminnassa on tärkeää, että yritys saa laadukasta tietoa
asiakkaistaan ja muusta toimintaympäristöstään. Yritysjohto on pitkään
ratkaissut yrityksen ongelmia 4 M -mallin (Machines, Materials, Men, Money)
avulla, mikä tuntuu nykypäivänä vanhanaikaiselta näkemykseltä. On alettu
kiinnittää huomiota markkinointi-informaatioon. Yksi ongelma kuitenkin on se,
että hyödytöntä markkinointi-informaatiota on yksinkertaisesti liikaa ja sitä
tulee joka suunnasta tai informaatio on tavalla tai toisella epämääräistä tai
epätarkkaa.
Muutoksen aikana tehokkaassa liiketoiminnassa on erityisen tärkeää ottaa
asiakkaiden muuttuvat toiveet huomioon. Niiden lisäksi on otettava huomioon
monta muutakin asiaa: esimerkiksi kilpailijoiden toimet, muuttuva teknologia,
oikeanlaiset ja tarkoituksenmukaiset tuotteet ja palvelut, hinnoittelu,
henkilöstö sekä myynninedistäminen. Mikäli yritys tahtoo säilyttää kilpailukykynsä
täytyy markkinointipäälliköiden kehittää uusia tapoja käsitellä informaatiota,
jota he saavat muuttuvista markkinaympäristöistä.
Myynnin tuloksiin vaikuttavat tuotteen saatavuus, asiakaspalvelu,
asiakastyytyväisyys ja mainonta. Erilaiset tutkimukset - esimerkiksi
markkinointi-, markkina-, asiakas- ja henkilöstön tyytyväisyystutkimukset -
antavat yritykselle hyvin tärkeää ja liiketoiminnan kannalta oleellista tietoa,
ja kaikki tämä informaatio helpottaa markkinointipäälliköiden päätöksentekoa.
Markkinoinnin ja joka puolelta tulvivan tiedon äärellä,
* Jenni K, yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen ko.,
YAMK/HAMK, kiinnostuksen kohteet: yrittäjyys, markkinointi, myynti,
kansainvälisyys, hotelli- ja ravintola-ala, yökerhotoiminta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti