torstai 7. helmikuuta 2013

Pohdintaa markkinoinnista

Yritystoiminnassa on tärkeää, että yritys saa laadukasta tietoa asiakkaistaan ja muusta toimintaympäristöstään. Yritysjohto on pitkään ratkaissut yrityksen ongelmia 4 M -mallin (Machines, Materials, Men, Money) avulla, mikä tuntuu nykypäivänä vanhanaikaiselta näkemykseltä. On alettu kiinnittää huomiota markkinointi-informaatioon. Yksi ongelma kuitenkin on se, että hyödytöntä markkinointi-informaatiota on yksinkertaisesti liikaa ja sitä tulee joka suunnasta tai informaatio on tavalla tai toisella epämääräistä tai epätarkkaa.

Muutoksen aikana tehokkaassa liiketoiminnassa on erityisen tärkeää ottaa asiakkaiden muuttuvat toiveet huomioon. Niiden lisäksi on otettava huomioon monta muutakin asiaa: esimerkiksi kilpailijoiden toimet, muuttuva teknologia, oikeanlaiset ja tarkoituksenmukaiset tuotteet ja palvelut, hinnoittelu, henkilöstö sekä myynninedistäminen. Mikäli yritys tahtoo säilyttää kilpailukykynsä täytyy markkinointipäälliköiden kehittää uusia tapoja käsitellä informaatiota, jota he saavat muuttuvista markkinaympäristöistä.

Myynnin tuloksiin vaikuttavat tuotteen saatavuus, asiakaspalvelu, asiakastyytyväisyys ja mainonta. Erilaiset tutkimukset - esimerkiksi markkinointi-, markkina-, asiakas- ja henkilöstön tyytyväisyystutkimukset - antavat yritykselle hyvin tärkeää ja liiketoiminnan kannalta oleellista tietoa, ja kaikki tämä informaatio helpottaa markkinointipäälliköiden päätöksentekoa.

Markkinoinnin ja joka puolelta tulvivan tiedon äärellä,


* Jenni K, yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen ko., YAMK/HAMK, kiinnostuksen kohteet: yrittäjyys, markkinointi, myynti, kansainvälisyys, hotelli- ja ravintola-ala, yökerhotoiminta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti