torstai 15. marraskuuta 2012

Asiakaslähtöisyyttä, esimiesosaamista sekä oikeita ihmisiä työntekijöinä - yrityksen kilpailuetuna

Itse pohdin ja peilaan opintojaksomme aiheita aina mahdollisen tulevaisuudessa perustettavan yritykseni näkökulmasta ja pyrin saamaan hyötyä niistä sinne. Asiakastyytyväisyys, -uskollisuus ja -kannattavuus kulkevat käsi kädessä, ei ole mahdollista valita noista vain yhtä. Ei mikään ihme, että asiakaslähtöisyys on yhä useamman yrityksen strateginen tavoite numero 1!

Haluan saada työntekijöiden vahvuudet esille heidän työskentelyssä. On niin korvaamattoman tärkeä asia muistuttaako asiakaspalvelija hapannaamaa vai onko asiakaspalvelija oikeasti hyväntuulinen, palvelualtis ja motivoitunut sekä hän on hyvinvoivassa työyhteisössä. Voin lyödä vaikka pääni pantiksi, että sen huomaa naamasta. Jokaisella on joskus huono päivä, mutta asiakkaille ei pidä missään tilanteessa tiuskia tai päätä aukoa!

Esimies tekee monesti väärin siinä, että syyttelee muita, kun yrityksellä menee huonosti. Pitäisi katsoa peiliin ja etsiä vastausta sieltä. Hyvää asiakaspalvelua ei synny käskemällä eikä varsinkaan haukkumalla, syyllistämällä, tukehduttamalla tai pahimmassa tapauksessa nöyryyttämällä työntekijää, päinvastoin. On muistettava, että jokainen työntekijä on yksilö ja oma persoonansa. Pääasia on, että asiakaspalvelija suhtautuu työhön motivoituneesti ja intohimoisesti, ja siihen esimies voi osaltaan vaikuttaa. Olen matkalla kohti tuntematonta, mutta uskallan jo nyt luvata, että tulen pitämään mahdollisia tulevaisuudessa perustettavan yritykseni työntekijöitä kuin kukkaa kämmenellä ja pitää heistä niin hyvää huolta kuin ikinä on mahdollista!

Mukavaa ja asiakasystävällistä, mutta sään puolesta kovin synkkää marraskuista torstaita kaikille!













* Jenni K, yrittäjyyden ja liiketoimintaosaamisen ko., YAMK/HAMK, kiinnostuksen kohteet: yrittäjyys, markkinointi, myynti, kansainvälisyys

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti