perjantai 14. syyskuuta 2012

Töitä, opiskelua ja muuta vapaa-aikaa – mahdoton yhtälö?

 Edellisestä, säännöllisestä tutkintoon johtaneesta opiskelustani on aikaa yli 11 vuotta. Opiskelurytmin löytyminen on haasteellista mutta rytmi löytyy.

Elokuun viimeisellä viikolla opiskelun Hämeen ammattikorkeakoulussa aloitti kanssani 28 eri alan ammattilaista. Meidän hieno joukko muodostuu yrittäjinä, yksityis- ja kuntasektorilla kuin myös valtion palveluksessa työskentelevistä, opiskeluun vahvasti motivoituneista miehistä ja naisista. Motivaatiosta kertoo jotain se, että menimme ääneen lupaamaan koulutusohjelmamme vetäjälle, että vuoteen 2014 mennessä valmistumisaste ryhmässämme on 100%. Ja lupauksethan on annettu pidettäväksi.

Olen asettanut itselleni muutamia tavoitteita opintielleni. Yksi on verkostoituminen. Tähän edellä kertomani ryhmämme tausta antaa enemmän kuin hyvät mahdollisuudet.

Toisena tavoitteenani on oppia uusia ryhmätyöskentelytapoja sekä  hyödyntää erilaisia verkkotyökaluja (voikohan tätä termiä edes käyttää muut kuin kalastajat??) Tämän tavoitteen saavuttamista edesauttaa opiskelumetodimme.  Jakaannuimme  4-5 hlö:n pienryhmiin. Pienryhmissä teemme käytännössä kaikki opintoihin liittyvät oppimistehtävät ja projektit, pl. opinnäytetyö. Hienoa on sekin, että jo ensimmäisten tehtävien aikana pienryhmät tekevät myös yhteistyötä.

Kolmantena tavoitteena on hyödyntää ja sisäistää kaikki uusi tieto, varsinkin sellainen, jota pääsen soveltamaan  käytäntöön omissa työtehtävissä ja työympäristössä.  Opintosisältöjä tarkastellessa näyttää hyvin lupaavalta tämäkin tavoitteen saavuttaminen. Tarkemmin tietoa opintosisällöistämme saa  täältä  Esite koulutusohjelma

Ja totta kai itse valmistuminenkin on hyvä tavoite.

Jotta nämä kaikki edellä mainitut saavutan, vaatii se aikataulutusta, aikataulutusta ja aikataulutusta. Asenne myös ratkaisee – aina.
Elämään kuuluu opiskelun lisäksi mm. säännöllinen työaika, perhe ja (ehkä) jotain muuta vapaa-aikaa. Viikkokalenteri / lukujärjestys vain käyttöön. Viikossa on tunteja yhteensä 168. Tästä kun opiskeluun varaa lähtökohtaisesti 3-4%:a ( 5-6h), niin paljon jää aikaa vielä niin perheelle kuin työnantajalle – sekä myös yöunille.  Lisäksi, se toimivin ja tehokkain hetki on myös käytössä eli deadlinea edeltävä ilta ja yö.

Mielenkiintoinen, haastava ja varmasti antoisa matka on alkanut. 1. päämääränä vuoden loppuun mennessä  n. 20 opintopistettä.  

Matkan varrella jossain vaiheessa tuntuu tältäkin.















Olen Saku I. Työskentelen Op-Pohjola-ryhmässä ja minulla on  yli 10 vuoden kokemus pankin asiantuntija- ja esimiestehtävistä. Tavoitteena verkostoitua sekä laajentaa ja kehittää omaa osaamista, ja tätä kautta tuoda uusia näkökulmia myös oman organisaation käyttöön YAMK-tutkinnon avulla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti